Dag 15 Phnom Penh, Cambodja

31 juli 2018 - Phnom Penh, Cambodja

vanmorgen om 7.00u in de bus om naar de grens van Cambodja te rijden. Om 8.45u kwamen we daar aan en toen begon de papiermolen te draaien.........eerst moesten we een stempel laten plaatsen dat we Vietnam hadden verlaten, en toen moesten we lopend Cambodja in. Daar moesten we het visumformulier invullen, een pasfoto en 33$ afgeven voor ons visum van Cambodja. 30$ (USA) voor het visum en 3$ voor "smeergeld", jaja de douane beambten verdienen er zelf ook nog wat aan........heel normaal hier en 3 dollar valt reuze mee volgens onze reisleidster. Dit land is zo corrupt als maar kan........We waren blij dat zij alles regelde, zelf hadden we dat nooit voor elkaar gekregen........nadat het visum in ons paspoort stond moesten we het visum laten stempelen, op de foto en onze vingerafdrukken werden afgenomen (net zoals in de USA) daarna moesten we nog een formulier invullen over onze gezondheid en langs een kantoortje om getemperatuurd te worden, gelukkig een soort oorthermometer........toen dat allemaal goed was konden we de grens overlopen naar Cambodja, "we've made it!" Pffff! Onze nieuwe bus en gids stond al klaar en we waren na 2 uur weer onderweg.

Als eerste zijn we naar de killing fields gereden, zo'n 15 kilometer buiten Phnom Pnem. We hebben eerst geluncht, het eten is veel meer gekruid dan in Vietnam, dus erg lekker! Toen zijn we de killing field gaan bekijken.......Heel indrukwekkend! Dit was een van de 343 killing fields. In 4 jaar (van 1975 tot 1979)  tijd zijn er op deze killing fields zo'n 3 miljoen mensen vermoord, afgeslacht..........mannen, vrouwen en kinderen. Op deze waar wij zijn geweest hebben ze een pagode gebouwd ter nagedachtenis aan de slachtoffers en hebben de schedels in de pagode gelegd..........erg luguber......nog een video gekeken van mensen die het meegemaakt en overleefd hebben..........pfffff....

Daarna doorgereden naar Phnong Pnem, naar de gevangenis S-21. Deze gevangenis ligt midden in de stad en was een schoolgebouw. Doordat alle mensen opgepakt waren (in 1974), was Phnong Pnem een spookstad geworden dus gebruikte ze de school als gevangenis.........

Toen we alles gezien hadden en zwaar onder de indruk waren van alles wat we gezien/gehoord hadden, zijn we naar ons hotel gereden, The Green Palace. Daar zit ik nu op onze kamer dit verhaal te schrijven.........eigenlijk was die Pol Pot net zo erg als Hitler in de 2e wereldoorlog, heeft volgens mij bepaalde martelmethodes afgekeken.......mafkezen allebei! Dadelijk om 19.00u gaan we de stad een beetje verkennen en eten met een aantal van de groep, dus wordt vervolgd......