Dag 12 Ho Chi Minh City (Saigon)

28 juli 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Zaterdagochtend weer vroeg uit de veren, want vandaag gaan we de Cu Chi tunnels bekijken. Deze tunnels werden in de Vietnam oorlog gebruikt tegen de Amerikanen en om in te leven. Ze zijn deze tunnels beginnen te graven na de 2e wereldoorlog en toen de vietnam oorlog uitbrak hebben ze ze uitgebreid tot wel 250 kilometer.

De tunnels vormden een wereld op zich: er waren ondergrondse werkruimtes waar niet ontplofte Amerikaanse munitie werd omgebouwd tot boobytraps, hospitalen met operatiezaal, slaap- en eetruimtes, vergaderzalen, wapen- en voedselopslagplaatsen en zelfs theaters waar door de strijders poëzie werd voorgedragen of toneel werd gespeeld. De tunnels waren bezaaid met allerlei valkuilen om ongewenste indringers te verjagen: granaten, scherpe bamboestokken, giftige slangen, valse doorgangen die leidden naar een tot de tanden bewapende guerrillastrijder......De tunnels lieten de communistische strijders toe de strijd aan te gaan met de Amerikaanse soldaten en dan weer in het niets te verdwijnen, vaak tot grote verbazing van de Amerikanen. Na enkele operaties begonnen de Amerikaanse commandanten het bestaan en het belang van de tunnels langzaam in te zien.

Het tunnelcomplex van Cu Chi werd pas echt schade toegebracht toen de Amerikaanse luchtmacht massaal het gebied begon te bombarderen met B-52 Stratofortress vliegtuigen. De bommentapijten die door de B-52’s boven het gebied werden uitgeworpen woelden de grond om en brachten zo delen van het tunnelcomplex aan de oppervlakte terwijl andere stukken instortten onder de hevige bommenregen. Vandaag de dag is een deel van het tunnelcomplex dus omgebouwd tot museum. Men heeft wel de gangen vergroot en verbreed om de bezoekers toe te laten makkelijker te kunnen bewegen. De rest van het tunnelcomplex wordt niet langer gebruikt. Rick is in zo'n gang geweest en vond het heel krap, onbegrijpelijk dat die mensen hier zo geleefd hebben..........

Na het museum zijn we verder gereden naar de tempel van Cao Dai. Een kleurrijke tempel waar we een ceremonie dienst hebben gezien. Naast de tempel staat het restaurant van de familie van Kim Phuc, het meisje wat op de beroemde foto staat na een napalm bombardement. Hier hebben we een heerlijke noedelsoep gegeten en een documantaire gekeken over het leven van Kim Phuc. Heel indrukwekkend!!!! Kim woont in Canada, is getrouwd en heeft kinderen. Ze is nooit meer terug geweest naar Vietnam..........

Toen zijn we terug gereden naar Saigon en hebben nog een gedeelte van de citytour gedaan. Daarna naar het hotel gegaan om onze waardevolle spullen om te bergen want we zijn toen naar de Ben Thanh Market gelopen. Het lijkt het meest op de zwarte markt bij ons........wat een spullen en een mensenmassa.......Rick voor een mooi prijsje zwarte nikes gekocht. Toen zijn we gaan eten bij de McDonalds, want we waren de rijst en noedels wel een beetje zat.......nog met z'n 2tjes de stad verkent en nu in onze hotelkamer lekker uitrusten en dadelijk slapen.......