Dag 19 Siem Reap

4 augustus 2018 - Siem Reap, Cambodja

Vanmorgen om 8.00u weer in de bus om op weg te gaan naar Siem Reap. Dit noemen ze ook wel de toegangspoort tot Angkor, het grootste tempelcomplex van Cambodja. Dit gaan we morgen bekijken, dus we zijn erg benieuwd........

Onderwg zijn we gestopt bij een zijdeweverij en hebben we het eeuwenoude proces van de zijde produktie gezien, erg intensief werk........

In de bus ons lunchpakketje gegeten onderwg naar Tonle Sap meer. De naam Tonlé Sap betekent in het Khmer "Zoetwaterrivier", maar wordt vaak vertaald als "Groot Meer". Dit meer beslaat ongeveer 2590 vierkante kilometer in de droge tijd, maar zwelt in de regentijd aan tot een oppervlakte van 24.605 vierkante kilometer. Tijdens de droge tijd vloeit water het meer uit via de Tonlé Saprivier in de Mekong bij Phnom Penh. Tijdens de regentijdis de waterstand in de Mekong echter zo hoog dat het water vanuit de Mekong via de rivier het Tonlé Sapmeer instroomt. Het meer wordt dan tijdelijk het grootste zoetwatermeer in Zuidoost-Azië.
We hebben een rondvaart gehad op het meer en een bezoek gebracht aan een drijvend dorp op het meer. Het gehele dorp is verplaatsbaar en volgt het waterniveau van het meer. Wanneer het waterpeil stijgt leven deze mensen in hun boothuizen bij elkaar op het meer, en leven van de visvangst. Wanneer het waterpeil zakt, bewegen de dorpelingen zich meer richting het vasteland en leven dan ook van de landbouw.

Rond half 3 kwamen we bij ons hotel aan in Siem Reap, een heel mooi hotel aan de rand van de stad. Lekker gezwommen en geluierd. Omdat er iemand jarig was van de groep hebben we ook nog lekker taart gegeten. Om 19.00u weer met een aantal met de tuktuk naar het centrum om te gaan eten. We zijn bij een khmer restaurant gaan eten, nog niet geprobeerd maar erg lekker! Verder zijn we door Pub street gelopen, erg bekend en erg druk, met allemaal bars, restaurants en markten.........ook nog een kar gezien met insecten die je kon eten, gebakken schorpioen-spin-slang-larven-sprinkhanen, niet geprobeerd helaas........iekkkkk.......Nu lekker slapen!