Dag 13 Mekong Delta - Can Tho

29 juli 2018 - Can Tho, Vietnam

Vanmorgen zaten we om 8.00u in de bus en hebben we Saigon weer achter ons gelaten. Geweldige stad! In 2 uur tijd naar de Mekong Delta gereden met onderweg een stop om de verschillende soorten fruit van het land te proeven. Voor het eerst in ons leven de Doerian geproefd.........hier zeggen ze "it smells like hell, it takes like heaven", nou het is niet alleen de geur die afschuwelijk is maar ook als je het vruchtvlees in je mond doet........brrrrr........Rick vond het wel lekker maar ik moest er van kokhalzen..........na de fruitproeverij doorgereden naar de Mekong Delta. De Mekongdelta is met zijn web van riviertjes, woonboten en drijvende markten een bijzonder gebied. Het leven speelt zich hier voornamelijk af op het water en vanuit een boot hebben we de dorpjes, rijstvelden en het dagelijks leven van lokale families gezien. Ik vind het wel wat op Venetië lijken met al die bootjes op de Canal Grande.....

De beroemde Mekongrivier begint in de bergen van Tibet en stroomt helemaal door tot het zuiden van Vietnam. De Mekongdelta omvat het gebied waar de rivier met een wirwar van vertakkingen in de Zuid-Chinese Zee uitmondt. Het is het meest dichtbevolkte gebied van Vietnam en er wordt volop landbouw gedreven op de rijstvelden die zich tussen de waterwegen bevinden. Meer dan de helft van alle rijst die in Vietnam wordt verkocht komt hier vandaan. De Mekongdelta wordt daarom ook wel het 'rijstschuur' van Vietnam genoemd.

Tijdens onze rondvaart zijn we 2 x gestopt; we zijn gestopt voor de lunch bij een familie restaurant en hebben daar zelf vietnamese pannenkoekjes gebakken en verse loempia's leren maken, die we daarna hebben opgegeten! Mmmmm!!!!! En we zijn gestopt bij een snoepfabriekje waar ze toffee en popcorn maakten in allerlei smaken! Natuurlijk niet weg gegaan zonder iets te kopen..........we zijn ook nog overgestapt op een kleiner bootje om 20 min. door de mangrove te varen, dit zijn de zijwaterwegen van de Mekong, heel mooi om te zien maar zo warm........

Na deze kennismaking met de Mekong Delta zijn we doorgereden naar de hoofdstad van de Mekong, Can Tho. Niet veel van de stad gezien omdat we er pas om 17.00u aankwamen.........om 19.00u zijn we met de hele groep gaan eten bij Nam Bo, een bekend restaurant in Can Tho. Na het eten langs de Mekong naar ons hotel gelopen, en hebben we nog wat foto's gemaakt op het dakterras van ons hotel op de 21e verdieping. Nu lekker slapen!!!!!!